Amb motiu dels 30 anys de Proide, cada mes anirem contactant amb diferents persones vinculades a Proide. Des de persones tècniques, del Patronat, de les delegacions, persones voluntàries… i així poder anar coneixent una mica més sobre la Fundació a partir de les persones que la formen.

Aquest mes de gener, tenim el plaer de començar amb el President de la Fundació, el Josep Canal!

1. Quin és el teu vincle amb Proide?

Per aquelles coses de la vida, soc el president de Proide, però crec el vincle és més afectiu que en funció del rol actual.

2. Com vas conèixer Proide?

Abans que Proide existís ja havia participat en un projecte d’estiu al Togo l’any 1987. L’any 1992 quan el Gmà Joan Lluís Casanovas va tenir el somni de crear aquesta ONG vaig poder estar al seu costat fent els primers mailings, en la primera junta directiva, (en un inici era associació, no fundació)…. Per tant Proide per mi forma part de la meva vida, és com aquell somni compartit  amb altres persones que volem un món més igualitari i creiem que l’educació és el principal motor, ja sigui en projectes educatius en els diferents països on treballem o, sensibilitzant infants i joves a casa nostra.

3. Has visitat algun dels projectes on col·laborem? Quin?

Tres vegades,  en tres projectes d’estiu,  abans de la creació de Proide, l’any 1987 en el Centre que hi havia e aquells anys a Togoville, l’any 2001 en el Centre de Formació Rural de Tami (Nord del Togo) , i l’any 2016 al Lycee Anna de Antananarivo (Madagascar). Tres centres formatius, tres escoles molt senzilles, però on veies la il·lusió dels infants per aprendre, tot somiant en un futur millor.

4. Que t’ha aportat Proide al llarg d’aquests anys?

Conèixer diferents realitats, i no sols les que he visitat personalment, sinó també després d’escoltar diferents testimonis també saps de la realitat educativa en altres països del món:  Guatemala, Perú, Costa d’Ivori, Líban… I veure que l’educació a més de ser el motor del món, és també un DRET al que tota persona ha d’arribar-hi.  I també descobrir com en aquest països valoren, agraeixen i es corresponsabilitzen amb totes les oportunitats que se’ls presenten per créixer en formació. Ells han de ser el protagonistes, des d’aquísenzillament acompanyar i facilitar.

5. Si Proide fos una cançó quina seria?

No sé si sonarà a boomer i antiquat… però en dic dos de fa anys:

• Germà de Josep Ma. Espinàs
  • Quan tothom viurà d’amor.  Maria Rossell.